Keväällä syvennymme asiantuntijan johdolla Paketoidut unelmat -näyttelyn teemoihin. Kävijöillä on mahdollisuus osallistua keskusteluun.
Perjantaina 10. helmikuuta teemana on postimyynnistä verkkokauppaan.
Kevään ensimmäisessä teemaillassa tarkastelemme sitä, mitä tarkoitetaan etäkaupalla ja miten postimyynti kehittyi verkkokaupaksi.
Mikä mahdollisti verkkokaupan ja ketkä olivat verkkokaupan edelläkävijöitä? Mihin verkkokauppa kehittyy tulevaisuudessa?
Perjantaina 10. maaliskuuta teemana on vastuullisuus.
Tutustumme postimyynnin ja verkkokaupan vastuullisuuden kehittymiseen sekä suomalaisten kulutuskulttuurin muutokseen.
Millaisia vastuullisuuskysymyksiä etäkauppaan on liitetty eri aikoina? Kuinka etäkaupan vastuullisuutta voi arvioida? Voiko kulutusvalinnoilla parantaa maailmaa, ja kuinka paljon yksittäistä kuluttajaa voi vastuuttaa kestämättömän kulutuskulttuurin ongelmista? Käännämme katseemme myös tulevaisuuteen pohtimalla, millainen verkkokaupan rooli voi olla esimerkiksi päästöjen hillitsemisessä.
Perjantaina 12. toukokuuta teemana on muistot ja ilmiöt.
Käymme läpi postiostamiseen ja verkkokauppaan liittyviä muistoja, joita keräsimme Paketoidut unelmat -näyttelyä varten vuonna 2021.
Keskustelemme siitä, millaisia muistoja postiostaminen herättää ja millainen vaikutus esimerkiksi postimyyntikuvastoilla on ollut ihmisten arkeen. Toivatko kuvastot tavarataivaan kotiin vai jäikö tilaaminen haaveilun asteelle?
Pohdimme myös verkkokaupan merkitystä ja vaikutusta kulutustottumuksiimme. Entä millaisia kömmähdyksiä suomalaisille on sattunut verkko-ostosten kanssa 2000-luvulla?
Teemailloissa on mahdollista jakaa omia postimyynti -ja verkkokauppakokemuksia.
Vapaa pääsy.
Kesto 45 min.
Lähtö Vapriikin aulasta.
Kuva: Posti Group oyj