Ajankohtaista

Sivu latautuu uudelleen valinnan jälkeen.

Manserock-illat jatkuvat syksyllä

23.7.2024 Suositut Manserock-illat palaavat Vapriikin keskiviikkoiltoihin syksyllä. Iltojen ohjelmassa opastuksia näyttelyyn, sekä Manserockia livenä ja vinyyleiltä. Baari on auki näyttelytilassa. Tapahtuma on K18.

Podcastissa vieraana Kaseva

6.6.2024 Vapriikin Manserock-podcastien sarjaa jatkaa legendaarinen Kaseva-yhtye. Vieraana studiossa ovat Kasevan basisti Jouko "Jokke" Järvinen ja rumpali Nils "Nipa" Jokela. Miten yhtye sai alkunsa ja mikä innostaa bändin lavoille vielä 50 vuotta myöhemminkin?

Demoskene talteen -hanke on käynnistynyt

27.5.2024 Demoskene talteen -hankkeessa digitoidaan demoskenen historiaa ja nykyisyyttä sekä tehdään ilmiöstä dokumenttielokuva. Tärkeänä osana on demoskenen harrastajien haastattelut. Hanke edistää demoskenen tunnettavuutta sekä kulttuuriperintöaineiston saatavuutta ja saavutettavuutta. Hanke on Postimuseon ja Vapriikin Pelimuseon yhteishanke ja kestää vuoden 2024 loppuun asti.

Hillittömiä underground-sarjakuvia Postimuseossa

23.5.2024 Underground-sarjakuvat mullistivat sarjakuvamaailman 1960-luvulla. Sarjakuvia Yhdysvalloista ja Suomesta on esillä Postimuseossa museokeskus Vapriikissa Tampereella kesän ajan 30.5.–25.8.2024. Sarjakuvat ovat keräilijä Kari Elkelän kokoelmista.

EppuPopedaNormaali osa 2 – Podcast nyt kuunneltavissa

7.5.2024 Juha Torvinen ja Kari Holm muistelevat Vapriikin Museojuttu-podcastissa Manserockin kultaista vuosikymmentä, eli 1980-lukua. Minkälainen oli rokkarin vuodenkierto levytysten ja keikkailun myötä? Entä millainen oli vuoden 1987 Eppupopedanormaali-kiertue? Jaksossa kuullaan myös mitkä ovat miesten lempilevyt yhtyeiden omasta tuotannosta!

Dungeons & Dragons täyttää 50 vuotta, Pelimuseossa pienoisnäyttely

7.5.2024 Kaikkien aikojen ensimmäinen pöytäroolipeli Dungeons & Dragons täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Dungeons & Dragons on paitsi maailman ensimmäinen roolipeli, myös viime vuosisadan tärkeimpiä peli-ilmiöitä. Ei tarvitse olla roolipelaaja kokeakseen pelin merkityksen, sillä lukemattomat videopelit käyttävät sen lanseeraamia käsitteitä, kuten kestopisteitä, tasoja ja hahmoluokkia, puhumattakaan peliä varten kehitetyistä hirviöistä ja otuksista.