Noita – Peli-idean pitkä matka
Peli-idea voi muuttua monta kertaa kehitysprosessin aikana ja siihen vaikuttaneita asioita voi olla vaikeaa hahmottaa jälkikäteen. Peli-idean toimivuutta testataan erilaisilla prototyypeillä, joiden välillä peli-idean keskeiset tekijät voivat muuttua paljonkin. Toisaalta pelin tuotantotiimi ei pysty tai ehdi toteuttamaan kaikkia mieleen tulleita ideoita.
Noita-pelin ideaan ovat vaikuttaneet vuosien saatossa useat prototyypit, lukemattomat tekijöiden väliset keskustelut, tuttujen ja tuntemattomien kommentit, ja lopulta myös pelaajat, modaajat ja striimaajat. Sen lisäksi Noita on saanut vaikutteita kymmenistä muista peleistä, jotka ovat tavalla tai toisella innoittaneet tekijöitä.
Noita-pelin kehitysprosessia on kartoitettu poikkeuksellisen laajasti. Pelin esihistoria ulottuu kymmenien vuosien taakse, alkaen tekijöitä innoittaneista peleistä ja jatkuen ensimmäisiin pelintekokokeiluihin. Tästä näyttelystä saa käsityksen Noidan kehityksen pitkästä matkasta, mutta itse peli avautuu parhaiten pelaamalla ja pelaajayhteisöön osallistumalla. Noita on täynnä salaisuuksia, joiden selvittäminen on pelikokemuksen keskiössä. Mistä Noidassa on oikeasti kyse? Onko kaikki salaisuudet jo paljastettu?
English translation? Click here.