Arkisto

Pelikenttänä kaupunki – Geokätköilystä Harry Potteriin

Sijaintipohjaiset pelit muuttavat kaupungin ja sen kadut, arkkitehtuurin ja esineet pelilaudaksi. Ne tuovat fyysisen ympäristön mukaan peliin pelaajien sijaintia seuraavien mobiili- ja GPS-teknologioiden avulla. Vuonna 2016 julkaistu Pokémon GO toi sijaintipohjaiset pelit osaksi valtavirtaa. Näiden pelien historia on kuitenkin paljon pidempi ja yltää aina 2000-luvun alussa tehtyihin taiteellisiin ja kaupallisiin kokeiluihin asti.
13.9. — 1.12.2019

Näyttely esittelee sijaintipohjaiset pelien laajempaa historiaa alkaen geokätköilystä ja ensimmäisistä kokeellisista peleistä, kuten Can You See Me Now? ja Pac-Manhattan. Sijaintipohjaisia pelejä alkoi syntyä, kun Yhdysvaltain viranomaiset julkistivat GPS-järjestelmän (Global Positioning System) tiedot siviilikäyttöön toukokuussa 2000. Taiteilijat, amatöörit ja pelinsuunnittelijat käyttivät matkapuhelimia, GPS-seurantalaitteita ja myös itse suunniteltuja laitteita kokeiluissa, joissa pelaamista jalkautettiin kaduille.

Apple julkisti iPhone 3G:n sekä App Store -palvelun kesäkuussa 2008. Tämän sisäänrakennetun 3G-yhteyden sekä sovellusjakelumallin yhdistelmän ansiosta sijaintipohjaisten pelien suunnittelijat saattoivat nyt saavuttaa globaalin yleisön yhden alustan kautta. Parallel Kingdom oli iOS:n ja Androidin ensimmäisiä sijaintipohjaisia pelejä. Se oli myös ensimmäinen aavistus sellaisten älypuhelinsovellusten suursuosiosta, kuin Pokémon GO ja Harry Potter: Wizards Unite.

Näyttelyssä voi kokeilla myös ainutlaatuista sijaintipohjaista peliä. Wayfinder Live -pelin kehittäjän Troy Innocentin luoma Wayfinder Live: Vapriikki levittäytyy ympäri museokeskus Vapriikkia ja on museovieraiden pelattavissa omalla puhelimella.

Hei, tämä sivusto ei valitettavasti tue vanhentuneita tietoturvattomia selaimia. Päivitäthän uuteen selaimeen, kiitokset!